Show Less
Restricted access

Modern Literature of the Gulf

Series:

Barbara Michalak-Pikulska

This book contains a selection of texts in Arabic Languages from the Gulf countries.
The preceding study describes the beginnings of the literary movement in the Gulf region and presents the range of problems that appear in the regional literature. In this young and unknown literature reference is made to history as well as to social, political and cultural changes taking place in these countries. Without profound knowledge, a full understanding of the significance would be impossible.
The selected works have intentionally not been translated to allow the reader an independent analysis. The author offers an outline of modern short story writing from the Gulf countries (Saudi Arabia, Oman, Bahrain, Qatar, Emirates and Kuwait) for all those interested in modern Arabic literature.
Show Summary Details
Restricted access

Sultanate of Oman

Extract

| 99 →

حمد بن رشيد بن راشد – عمان

̎̎ القصة الفائزة بالجائزة الأولى على مستوى سلطنة عُمان لعام 1984 في مسابقة شئون الشباب للقصة والشعر ̎

عزّان

رذاذ المطر اخذ شكل بخار على هيئة سراب .. حبّات البرد تتساقط هنا وهناك على احدى مناطق الجبل الاخضر .. شتاء لافح .. شجيرات الرمان تنكمش على بعضها ، تتدفأ بأنفاس المارة .. يوم قارس فريد من نوعه .

الّمارة لم يكونوا بعض الفلاحين المتوجهين الى حقولهم كالمعتاد ، انما رجال مسلحون يتتطاير من اعينهم الشرر .. يمشون وفق خطوات كأنها منتظمة .

̎ عزان ̎ في مؤخرة ذلك الركب لصغر سنّه .. ودّع امه بشعور حزن وفرح .. حزن فراقها وفرح الذهاب لقتال الاعداء .

يافع في طور ريعان الشباب .. قسماته توحي بأنه من رجال الجبل .. غلب على طبعه الهدوء والحزن بعد استشهاد ابيه في احدى المعارك مع الغزاة البرتغاليين .. تعدى مرحلة الطفولة لاتقانه ربط ازاره .

يمضي بخطوات شامخة مع الركب الزاحف نحو الساحل .. امه ترقبه مستبشرة .. شعور الامومة يطغى على كيانها .. تسارع الى مسح ما انحدر فوق وجنتيها من دمع .. دمع في حرارة الجمر وحرقة الالم .. يدها لم تسعفها ان تمتد لتجفف ذلك الانهمار .

صهيل النسوة يودّع الركب الزاحف .. الاطفال يرقبون ذلك بفضول ، يتجمعون كأنهم يشاهدون اهازيج ̎ الرزحة ̎ .

You are not authenticated to view the full text of this chapter or article.

This site requires a subscription or purchase to access the full text of books or journals.

Do you have any questions? Contact us.

Or login to access all content.